Det er over 3 milliarder mennesker med sosiale medier-kontoer over hele verden. Med så store tall er det umulig å ignorere rollen som sosiale medier spiller i våre liv. Hvis du driver en bedrift i dag og din bedrift ikke er på sosiale medier, må du gå inn på det umiddelbart.
Fortsatt ikke overbevist? Les videre, så viser vi deg de største fordelene med markedsføring på sosiale medier.
1. Øk merkegjenkjenningen
Om ikke annet, gir fordelene med sosiale medier markedsføring deg mulighet til å få bedriftens navn der ute. Etter hvert som merkevaren din blir mer gjenkjennelig og mer populær, vil den bli sett på som mer pålitelig og vil holde seg i folks sinn i lengre perioder.
Ved å bruke verktøy som hashtags kan du sørge for at innleggene dine blir filtrert inn på likesinnede tidslinjer og nyhetsfeeds. Dette kan hjelpe deg med å nå en mer spesifikk demografi ved å bruke de riktige søkeordene.
På Twitter kan du sjekke ut trendlinjen for å se hva folk snakker om. Dette lar deg vite hva som er populært for øyeblikket, og du kan bruke disse trendkodene til å nå enda flere mennesker. Ved å ha en tilstedeværelse på flere nettverk (du bør være på Twitter, Facebook og Instagram minst), vil selv apatiske brukere av sosiale medier begynne å kjenne igjen merkevaren din.
Alle selskaper kan dra fordel av økt merkevaregjenkjenning på sosiale medier. Uansett om du er en global bedriftsugger som Coca-Cola eller dette pålitelige selskapet som driver fra Palm Harbor, FL, kan sosiale medier være en velsignelse for virksomheten din.
2. Flere sjanser for konvertering
I hovedsak er poenget med all markedsføring konvertering. Konvertering er når noen som blir utsatt for markedsføringsmeldingen din utfører ønsket handling, vanligvis gjør et kjøp.
Og hvert innlegg som ditt sosiale medier-team gjør, er en mulighet for en kunde å konvertere. Sosiale medier gjør det veldig enkelt for brukerne å reagere på innlegg. Med bare et trykk på fingeren eller klikk på en tast kan brukerne like, kommentere eller legge ut meldingen på nytt. Med hver reaksjon kommer en ny mulighet for noen til å besøke nettstedet ditt, noe som bare øker sjansene dine for konvertering.
Åpenbart vil ikke alle reaksjoner føre til konvertering. Men etter hvert som du får positive reaksjoner, setter du deg til rette for et mulig konverteringstilfelle senere nedover linjen.
Sosiale medier øker også sjansene dine for konvertering fordi de har mulighet til å humanisere bedriften din . I motsetning til andre former for markedsføring, lar sosiale medier markedsføring virksomheter direkte samhandle med kunder og også lage innlegg som en vanlig person ville.
Kunder reagerer oftere enn ikke positivt på dette. De mest populære og virale bedriftens tweets og innlegg høres vanligvis ikke veldig bedriftsaktige ut.
3. Lavere markedsføringskostnader
Ifølge en nylig undersøkelse fant over 84% av sosiale markedsførere at de opplevde økt trafikk når de la ned så lite som seks timers innsats per uke. Det er mindre enn en time per dag. Denne statistikken taler om kraften i en god strategi for sosiale medier og understreker det gamle ordtaket- arbeid smart, ikke hardt.
Ved å legge ned bare en time per dag, kan du oppleve noen, om ikke dramatiske, trafikkøkninger. Start i det små og se hva som fungerer og ikke fungerer mens du finpusser din sosiale stemme.
4. Målrettet spesifikk demografi med Facebook-annonser
Facebook-annonser er blant det mest sette innholdet på internett akkurat nå. Det fine med Facebook-annonser er at du har muligheten til å filtrere hvem som vil se annonsene dine basert på informasjon som interesser, alder, forholdsstatus og mer.
I tillegg, når du bruker Facebook Pixel, kan du spore alle brukerne som kommer til nettstedet ditt via Facebook-annonsene dine. Dette lar deg igjen lage egendefinerte annonsekampanjer spesielt rettet mot de som allerede har besøkt nettstedet ditt.
5. Mer personlig kundeopplevelse
I dag elsker folk å få varsler på sine sosiale medier-kontoer. Når noen reagerer positivt på innlegget ditt på sosiale medier, bør du vurdere å nevne det. Dette vil få brukeren til å føle seg spesiell og fremme et sterkere forhold mellom dem og merkevaren din.
Også, hvis en kunde klager over tjenesten eller produktet ditt på sosiale medier, må du ta proaktive tiltak. Ta kontakt med den personen enten offentlig eller gjennom private meldinger og kom til bunns i saken. Ved å be om unnskyldning offentlig, blir folk som ser det nedsettende innlegget påminnet om at det er et menneske bak sosiale medier-teamet ditt og at du bryr deg om tjenesten din og kundene dine.
Folk i dag vil ikke bare kjøpe fra merker med kvalitetsprodukter. De vil også ha et merke som kommer til å behandle kundene sine med respekt. Du vil ha så få fiender som mulig på sosiale medier. Ingen selskaper liker å få tidslinjen sin tilstoppet med nedsettende kommentarer fra opprørte kunder.
Utnytte fordelene med markedsføring av sosiale medier for virksomheten din
Etter å ha sett på fordelene med sosiale medier markedsføring som er oppført ovenfor, er det lett å se hvor flott dette mediet kan være. Når du begynner å dyppe tærne inn i verden av sosiale medier, husk å alltid være ærlig og behandle kundene dine med respekt.
Prøv å starte i det små og bare ha en tilstedeværelse på de store sosiale medieplattformene. Når du har fått tak i det, kan du vurdere å forgrene deg og bli kreativ på de mindre og mer nisjesidene.